Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Datum: 30 oktober 2020

Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar westbegroot@amsterdam.nl

Wij zullen je vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden!

De site werkt niet. Waar moet ik dit melden?

Het spijt ons dat je problemen ondervindt met de site. We willen dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Graag ontvangen wij een email via westbegroot@amsterdam.nl met daarin een korte uitleg waar in het proces het mis gaat, evt. een screenshot van de foutmelding/de pagina, op welk apparaat dit gebeurt (computer, tablet of telefoon) en in welke internet browser (chrome, internet explorer, firefox, safari, etc). Hoe vollediger je je probleem omschrijft, hoe sneller we je kunnen helpen. Ons team zit paraat om problemen zo snel mogelijk op te lossen!

Ik ben geen bewoner van stadsdeel West maar wil wel graag stemmen. Kan dat?

Nee, helaas. Alleen bewoners van stadsdeel West van 12 jaar en ouder mogen stemmen. Iedereen die mag stemmen ontvangt een persoonlijke brief met een unieke stemcode, te gebruiken vanaf 16 november.

Ik woon in West maar heb geen stemcode ontvangen, hoe kan ik alsnog meedoen?

Wat vervelend! Het kan zijn dat de bezorging van de brieven vertraging heeft opgelopen. Ook kan het zijn dat je in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) een 'indicatie geheim' en/of adresblokkade hebt. In dat geval hebben we je adresgegevens niet kunnen opvragen en heb je geen stemcode ontvangen. Had je wel een brief moeten krijgen en heb je die op 23 november nog steeds niet gehad, of wil je alsnog meedoen? Stuur een mail naar westbegroot@amsterdam.nl en dan kijken we wat we kunnen doen.

Ik ben niet zo handig met computers. Kan ik ook met mijn brief stemmen? En hoe doe ik dat dan?

Als je het lastig vindt om online te stemmen, vraag dan hulp van vrienden, familieleden of buren. Of bel of WhatsApp naar 06 39 19 55 80.

Ik heb mijn persoonlijke stemcode ingevuld, maar het lukt niet om te stemmen, wat nu?

Een stemcode bestaat uit 13 tekens (cijfer en letters) en is hoofdlettergevoelig. Controleer nogmaals of je alle tekens juist hebt overgenomen. Lukt het nog steeds niet? Stuur dan een mail naar westbegroot@amsterdam.nl en dan kijken we je hoe we je kunnen helpen.

Hoe weet ik zeker dat mijn stem is opgeslagen?

Je stem is goed opgeslagen als je in stap 4 een bevestiging ziet die zegt; ‘Gelukt, je hebt gestemd!’. Het stemmen werkt in 4 stappen;

- In stap 1 kies je eerst een thema en daarna je favoriete plannen voor dat thema. Dit kun je herhalen voor zoveel thema’s als je wilt.
- In stap 2 controleer je in het overzicht of je tevreden bent met je gekozen plannen.
- In stap 3 vul je de stemcode in die je per post hebt ontvangen waarna je klikt op de knop ‘Stemmen’.
- In stap 4 zie je de bevestiging dat je stem gelukt is.

Ik heb in het voorjaar een plan ingediend/een plan geliked maar er kan niet op gestemd worden. Hoe kan dat?

In totaal zijn er 117 plannen ingediend waarvan er uiteindelijk 59 haalbaar zijn geacht. Als een plan niet tot deze 59 behoort, dan kan er ook niet op gestemd worden. Redenen waarom een plan niet geselecteerd kan zijn:

● Het plan heeft niet de benodigde 50 likes gehaald om door het stadsdeel op haalbaarheid getoetst te worden.
● Het plan is niet als haalbaar beoordeeld.

Als het goed is hebben indieners hierover een mail ontvangen met een uitleg. Je kunt bij Overige plannen bekijken hoe jouw en andere plannen zijn getoetst. Heb je geen mail ontvangen en wens je alsnog een uitleg? Mail dan naar westbegroot@amsterdam.nl

Kan ik voor iemand anders stemmen?

De stemcodes zijn persoonlijk geadresseerd. In principe stemt iedereen voor zichzelf.

Ik heb gestemd maar ik heb me bedacht of ik wil mijn stem aanpassen, kan dat?

Helaas is dat niet mogelijk. Net als bij echte verkiezingen telt je stem mee zodra je deze hebt ingeleverd. Daarna is het niet meer mogelijk je stem aan te passen. Wel horen we graag wat de reden is dat je je stem zou willen aanpassen of terugtrekken. Stuur in dat geval een mailtje naar westbegroot@amsterdam.nl zodat wij jouw ervaring mee kunnen nemen om het proces nog beter te maken.

Krijgen de indieners van de winnende plannen het bedrag meteen op hun rekening gestort?

Nee, dat gaat niet zo. Eerst wordt gekeken wie het plan gaat realiseren. In sommige gevallen is dat de gemeente zelf, in andere gevallen een bewoner of een maatschappelijke organisatie. Dat hangt helemaal af van de aard van het plan! Ook zijn we gebonden aan Europese aanbestedingsregels, wat inhoudt dat we boven een bepaald bedrag drie offertes moeten aanvragen en het niet vanzelfsprekend is dat de indiener ook het plan gaat uitvoeren. In elk geval moet een bewoner of een maatschappelijke organisatie formeel nog een subsidie-aanvraag opstellen voordat geld kan worden toegekend. Uiteraard kan het stadsdeel daarbij helpen indien nodig.

Ik wil graag een plan indienen voor een volgende ronde van West Begroot. Kan dat?

Leuk dat je zo enthousiast bent over West Begroot. Dat zijn wij ook! Je kunt een plan indienen voor de volgende ronde zodra de website online is. Schrijf je in voor de nieuwsbrief als je op de hoogte wilt worden gehouden.

Waar vind ik de uitslag en hoe is die bepaald?

Na 17 december wordt via deze website bekend gemaakt welke plannen uitgevoerd worden met daarbij een uitleg hoe deze uitslag tot stand is gekomen.

Worden de plannen na de stemuitslag direct uitgevoerd?

Nee, daarna gaat de planindiener samen met de gemeente het idee verder uitwerken. Denk hierbij aan het vinden van een locatie, of het regelen van een vergunning, het opstellen van een zelfbeheercontract. Dit kan dus nog van invloed zijn op het daadwerkelijk realiseren van een plan.

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Annuleren