Verbeteren van de financiële vaardigheden en zelfredzaamheid van jongeren tussen 12 en 18 jaar in Amsterdam.
1. Inleiding
Veel jongeren gaan niet verstandig om met hun geld. Vaak wordt hun zakgeld of de verdiensten van een bijbaan snel uitgegeven aan dure items zoals iPhones, fietsen, of merkkleding. Dit betekent dat ze vaak geen geld overhouden voor belangrijke uitgaven zoals studie en toekomstige investeringen. Gezien de hoge kosten voor het kopen van een huis of het opbouwen van een solide financiële basis, is het van groot belang om jongeren vroegtijdig financieel bewust te maken.
Ons project, ‘Savesmart: Jongeren en Geld Bewustzijn’, heeft als doel jongeren de vaardigheden bij te brengen die ze nodig hebben om beter met hun geld om te gaan en hen bewust te maken van de voordelen van sparen.
2. Doelstelling
Verbeteren van de financiële vaardigheden en zelfredzaamheid van jongeren tussen 12 en 18 jaar in Amsterdam. Inzicht geven in sparen en het gebruik van spaarrekeningen en rente. Basiskennis over edelmetalen zoals goud en zilver en hoe deze kunnen bijdragen aan toekomstige financiële zekerheid. Bevorderen van financieel bewustzijn om hen voor te bereiden op grote financiële beslissingen in de toekomst.
3. Doelgroep De primaire doelgroep bestaat uit jongeren van 12 tot 18 jaar in Amsterdam, met een focus op scholieren die behoefte hebben aan extra ondersteuning op het gebied van financiële vaardigheden.
4. Mogelijke Partners
Stichting Leergeld Amsterdam: Ondersteunt kinderen die opgroeien in armoede. Stichting Da Vinci Huis: Biedt educatieve ondersteuning aan jongeren.
Stichting Corantijn 25: Bevordert welzijn en educatie in de buurt.
Universiteit van Amsterdam: Potentiële samenwerkingen met professoren en studenten voor ondersteuning en expertise.
5. Aanpak
5.1 Werving en Selectie van Deelnemers Scholen benaderen:
- Directe samenwerking met middelbare scholen om leerlingen te identificeren.
- Social Media: Gebruik van Instagram, TikTok en andere platforms om jongeren te bereiken en te enthousiasmeren.
- Stichtingen: Samenwerking met bovengenoemde stichtingen voor het doorverwijzen van jongeren.
5.2 Ontwikkeling en Implementatie van de Training Training Modules:
Basis van Budgetteren:
Hoe houd je inkomsten en uitgaven bij? Praktische tips voor het opstellen van een budget.
Sparen en Financiële Planning: Waarom is sparen belangrijk? Werking van spaarrekeningen en het effect van rente.
Lange termijn doelen voor jongeren: bijvoorbeeld sparen voor studie, vakantie of toekomstig huis.
Edelmetalen: Introductie tot edelmetalen zoals goud en zilver. Eenvoudige manieren om deze te kopen en te bewaren. Voor- en nadelen van investeren in edelmetalen ten opzichte van traditionele spaarmethoden.
Verantwoord Besteden: Hoe ga je om met verleidingen zoals merkkleding en gadgets?
Plannen voor toekomstige financiële doelen.
Methodologie: Workshops: Maandelijkse interactieve sessies in vier stadsdelen. Simulaties: Praktijkoefeningen met real-life scenario's.
Gastsprekers: Ervaren professionals delen hun inzichten.
5.3 Planning
Voorbereiding: Ontwikkelen van lesmateriaal: 160 uur (20 volle werkdagen). Samenwerken met stichtingen en scholen voor de werving: 64 uur (8 volle werkdagen).
Uitvoering: Start van de workshops en andere trainingssessies: 1 maand voor werving.
Evaluatie: Regelmatige feedback en doorlopende aanpassingen op basis van ervaringen en resultaten.
5.4 Evaluatie en Monitoring Deelnemersfeedback:
Via enquêtes en persoonlijke interviews.
Ouderbetrokkenheid: Regelmatige updates over de voortgang van hun kinderen. KPI's: Deelnamegraad, kennisverbetering en veranderde financiële gewoonten.
6. Verwachte Resultaten
- Korte termijn: Deelname van minstens 400-500 jongeren aan het programma. Verhoogd financieel bewustzijn en verbeterde vaardigheden.
- Lange termijn Duurzame financiële zelfredzaamheid. Verantwoorde financiële beslissingen in de toekomst.
7. Conclusie ‘Savesmart:
Jongeren en Geld Bewustzijn’ is een project dat beoogt de financiële vaardigheden van jongeren in Amsterdam significant te verbeteren. Door het aanbieden van praktische workshops en trainingen in samenwerking met scholen en stichtingen, willen we jongeren de tools bieden die ze nodig hebben om hun financiële toekomst positief te beïnvloeden.
We verzoeken de gemeente om financiering om dit project te realiseren en een verschil te maken in het leven van de jongere generatie.