Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

West Begroot 2025 | Plannenarchief

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Bolo Kiest bewuster

Door: Petra-Ellen van Vulpen
12 juni 2024

Bolo Kiest Bewuster wil bijdragen aan een gezondere voedselomgeving. Enerzijds met ondernemers, anderzijds met buurtbewoners.

Bolo Kiest Bewuster is een project dat bij wil dragen aan een gezondere voedselomgeving, buurtbewoners te helpen bewustere keuzes te maken en ondernemers te te motiveren hun gezondere keuzes te promoten en toe te voegen. Dit hebben we in samenwerking met de gemeente amsterdam in 2022 geïntroduceerd.Dit doen we op twee manieren (tot op heden):
  • Met ondernemers: in gesprek gaan, samen naar de kaart kijken, aanpassingen maken, hen aansluiten bij het project dmv promotie materiaal en het keurmerk op de deur.
  • Met buurtbewoners: Supermarkt safari’s: workshop in de supermarkten in kleine groepjes door de boodschappenlijstjes en schappen. Wat koop je nou en waarom? Is dit eigenlijk een goede keuze, of is er een (betaalbare) betere optie?
  • Wat willen we gaan doen concreet? We willen door met ondernemers inspireren hun aanbod gezonder te maken, of hun gezonde keuzes te promoten. We willen doorgaan met Supermarkt safari’s en zo echt mensen te helpen met hele concrete handvatten.
  • Daarnaast willen we workshops gaan geven over gezonde voeding, slaap, stress, ontspanning en beweging, en een inloop spreekuur organiseren.
  • Budget maakt dat dit project kan uitbreiden naar andere buurten in west, zoals de baarsjes, oud west en westerpark. Baarsjes kiest bewuster, Oud-west kiest bewuster etc.
  • Maar ook dat de reeds aangesloten ondernemers in Bos en Lommer weer aandacht en begeleiding kunnen krijgen, of materiaal.
  • Heel tastbaar ziet dat er zo uit:
  • Ondernemers bezoeken, menukaarten doornemen, aansluiten (en overhalen soms ;-) advies geven, opvolgen, promotie materiaal (bij laten maken) en uitdelen.
  • Supermarkt safari’s, workshops geven aan buurtbewoners: Dit kunnen we samen met huisartsenpraktijken, jeugd sportclubs, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en buurthuizen aanbieden. Door deze partijen te betrekken komen we bij de doelgroep: buurtbewoners die dit nodig hebben, leuk vinden en misschien minder toegang toe hebben. Door dit in samenwerking met buurthuizen en huisarts praktijken te organiseren kunnen we de buurtbewoners bereiken. Door samen te werken met jeugdsportclubs, kinderdagverblijven en peuterspeelzalen kunnen we de moeders en vaders bereiken van de volgende generatie.

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
Nog geen argumenten voor

Argumenten tegen

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
Nog geen argumenten tegen

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren